Dit barn har mest af alt, brug for at opleve sig forbundet med dig, når det fortæller om de mange gange, det har oplevet en ”afkobling” med andre i løbet af dagen.
AT KOBLE SIG PÅ- NÅR DER ER ET VINDUE ÅBENT
En del forældre til højt begavede børn, oplever også at det kan være svært at få gode stunde sammen hjemme, og barnet viser tegn på, at det føler sig misforstået og frustreret.
Man kan med fordel, tænke, at der er færre vinduer som er åbne, samtidig, for det højt begavede barn, og det er derfor nogle gange, nødvendigt, at være mere bevidst omkring de ”vinduer” der er, hvor kontakten er god.
-Hvad interesserer mit barn sig for? Kan jeg sidde ved siden af og vise min nysgerrighed?
-Hvornår har vi gode stunder sammen? Kan vi gøre mere af dette?
-Hvad kan jeg lide, som jeg kan introducere mit barn for?
Det er ikke vigtigt, om det er computerspil, hoppe på trampolin, bygge lego, bage en kage eller noget helt andet. Hvordan er kontakten mellem os, når vi begge laver noget vi kan lide? Hvor mange fælles øjeblikke har vi sammen, hvor vi nyder hinandens selskab?
DEN LIVSVIGTIGE KONTAKT
Øjeblikke med kontakt, kan ikke erstattes af noget andet. Vi har alle brug for det, for at have det godt. Og for en del højt begavede børn, er det mangelvare. Det er færre muligheder for at koble sig på andre, og derved færre stunde i løbet af dagen med kontakt og fælles fokus.
Den følelsesmæssige udvikling, kan ikke fremskyndes ligesom den intellektuelle udvikling. Så når barnet er ked af det, vred eller andet, ikke forvent at det højt begavede barn, skal kunne bruge sin fornuft, til at berolige sig selv, mere end andre børn på samme alder. Det er din følelsesmæssige støtte, som beroliger barnet, uafhængig om situationen tolkes rigtig eller ej, og det er støtten til at have det som man har det, som er beroligende.
God fornøjelse!
Venlig hilsen Julie, Rikke og Ingvild i CEFIBU