De højt begavede børn og unge kan mærke, at det som er svært for dem, tit er nemt for andre, og det som er nemt for det højt begavede barn, ofte er svært for andre. Og konklusionen bliver så, for mange højt begavede; det må være noget galt med mig.
Denne følelse af at være forkert, kan få mange udtryk, og det kan være svært for forældrene og barnet selv, at forstå hvad den uhensigtsmæssige adfærd, handler om.
Hvis du har mistanke om, at dit barn er højt begavet, og at dets potentiale ikke kommer i spil, men bliver vendt til noget negativt, så kontakt os. Vi står klar til at rådgive dig og dit barn, så dit barn kommer i trivsel.
Vi hjælper dig og dit barn med, at få øje på, sin unikke personlighed og acceptere den med de styrker og sårbarheder den indebærer, så selvbebrejdelser og forsvarsstrategier bliver erstattet af selvaccept og mestring.
Hjælp til følelsesmæssig udvikling
Da den følelsesmæssige udvikling ikke kan fremskyndes, som den intellektuelle udvikling, vil alle højt intelligente børn vil være såkaldt asynkront udviklet. Det vil sige, at der vil være en stor forskel på den følelsesmæssige og det intellektuelle udviklingsniveau.
Udover det, vil det højt intelligente barn vil tit også have svært ved at mærke og stole på sine følelser, da det er vant til at stole på sine tanker og gode logiske evner. Men sociale dynamikker går ikke op som et regnestykke, og dette kan være forvirrende for både barnet og omgivelserne. Mange højt begavede børn og unge, vil opleve at støde panden mod en mur, og få nedsmeltninger i konfliktsituationer, som er svært for en selv og omgivelserne at forstå.
I terapeutiske og rådgivende samtaler, arbejder vi med den følelsesmæssige udvikling. Barnet/ den unge lærer sine følelser bedre at kende, og lærer at stole på sine følelser og motiver, og ikke kun sine tanker og logiske evner. På denne måde, får barnet kontakt til sin indre GPS, som giver større forankring i sig selv og større tiltro til egne signaler og behov, som igen gør verden til et mere forudsigeligt sted.