Psykologiske undersøgelser af højt begavede børn
Hos CEFIBU tilbyder vi psykologisk udredning af børn, hvor vi screener for andre faktorer end høj begavelse. Det gør vi fra vores forskellige klinikker i landet, som du kan finde i Humlebæk, Hillerød og Birkerød i Nordsjælland og i Jylland i Jelling, Holstebro og Vejle.
Vi laver børnepsykologiske undersøgelser med screening af:
- Sociale og kommunikative vanskeligheder
- Eksekutive vanskeligheder (opmærksomhed, planlægning, overblik, impulskontrol)
- Udadreagerende eller selvskadende adfærd
- Angst eller depressive symptomer
- Skolevægring
Undersøgelsens formål er at komme til bunds i, hvad der er på spil for jeres barn. Måske har der været bekymring for barnets adfærd og trivsel i lang tid, og barnets trivsel er bedre i perioder, men så går det dårlig igen.
I har måske overvejet eller gennemført skole- eller institutionsskift, men problemerne er også opstået det nye sted.
En grundig psykologisk udredning af barnet giver en dybere forståelse af, hvad baggrunden kan være. De tiltag, vi kan pege på, vil desuden ikke ”kun” kompenserer for barnets vanskeligheder, men også være udviklingsstøttende. Det giver en øget indsigt for jer som forældre, og I får øget kontrol over, hvad I kan gøre for at hjælpe jeres barn i bedre trivsel.
Indhold i en psykologisk undersøgelse af børn
En psykologisk udredning af børn starter med en samtale med jer forældre, hvor vi danner os et overblik over, hvordan barnet har udviklet sig siden fødsel og til nu, samt hvilke udfordringer I oplever i dagligdagen. Den kan også indeholde en eller flere samtaler eller legesessioner med barnet. En kognitiv vurdering vil indgå, hvis der er mistanke om en sjælden kognitiv profil.
De øvrige tests og værktøjer, herunder kognitiv test i relation til høj begavelse, vil variere ud fra alder og problematik, og vælges ud fra de første samtaler med jer og barnet. Vi målretter den psykologiske udredning til børn, ud fra hypoteser omkring specifikke vanskeligheder, det være sig sociale vanskeligheder, vanskeligheder med opmærksomhedsstyring, impulskontrol, fleksibilitet, tilknytning, sensitivitet eller andet.
Barnet gør det så godt det kan
I CEFIBU insisterer vi på, at uanset hvilke vanskeligheder barnet har, så er barnets adfærd altid barnets bedste forsøg på at være i en situation og løse det, som barnet står i. Børn har altid et ønske og en længsel efter at gøre, hvad der forventes af dem, og børn har brug for kontakt samt at være en del af fællesskabet.