Når det højt begavede barn synes noget er nemt, synes tit de jævnaldrende at det er svært. Og det som er nemt for de jævnaldrende, kan være svært for det højt begavede barn. Således, kan verden være et sted, hvor det er sværere at føle sig forbundet til andre og til fællesskabet.
Hvis barnet i lang tid, mangler en oplevelse af at føle sig forbundet, vil barnet begynde at mistrives. Så hvordan hjælper vi højt begavede børn, med at opleve sig forbundet?
DE MANGE NEGATIVE HISTORIER
Mange forældre oplever, historier om skoledagen, hvor barnet er frustreret. ”De sagde og gjorde sådan, og det var ikke retfærdigt, og så gik de den vej, men vi skulle jo egentlig gå den vej” og så videre. En oplevelse af at gå til højre og verden går til venstre, mange gange dagligt. En del højt begavede børn kommer hjem uden historier, men med en ophobet frustration, så små ting kan udløse stærk vrede eller ked af det hed.
AT SIGE PYT- ELLER EJ
Når det tydeligvis er så mange ting, som får det højt begavede barn frustreret, kan man blive fristet til at prøve at få barnet til at sige pyt noget mere. Men dette virker sjældent særlig godt til højt begavede børn. Barnet vil, ofte opleve, at dets oplevelse bagatelliseres, og måske oveni at ens forældre, tager parti med de andre, og således øger oplevelsen af at ”verden er mod mig” og ”jeg er ikke koblet på”.
AT STÅ VED SIT BARNS SIDE
Så i stedet for at prøve at få dit barn til at sige pyt, så gå med i historien, stil dig ved siden af dit barn, og støt barnet i dets oplevelse. ”Ja, det kan jeg godt forstå var frustrerende”.
Hvis du tænker, at barnet misfortolker andre børn eller situationer, kan du spørge om barnet er interesseret i, at høre, din tolkning af situationen. Hvis barnet ikke vil høre det, så lad vær.
Dit barn har mest af alt, brug for at opleve sig forbundet med dig, når det fortæller om de mange gange, det har oplevet en ”afkobling” med andre i løbet af dagen.
AT KOBLE SIG PÅ- NÅR DER ER ET VINDUE ÅBENT
En del forældre til højt begavede børn, oplever også at det kan være svært at få gode stunde sammen hjemme, og barnet viser tegn på, at det føler sig misforstået og frustreret.
Man kan med fordel, tænke, at der er færre vinduer som er åbne, samtidig, for det højt begavede barn, og det er derfor nogle gange, nødvendigt, at være mere bevidst omkring de ”vinduer” der er, hvor kontakten er god.