Er det et luksusproblem?

– ​Højtbegavede børn i skolen forstår præmissen for opgaverne hurtig, trækker det væsentlige ud, kan sætte det sammen med anden viden, som danner nye komplekse sammenhænge.

De er (ofte) gode til at have mange informationer i hovedet samtidig og husker godt det der er sket og lært for mange år siden. De er nysgerrige og videbegærlige og tilegner sig (typisk) store mængder viden om mange og alsidige emner, så det indre bibliotek vokser og vokser. De er gode til at fordybe sig og lukke verden ude, når noget interesserer dem. De har tit et kæmpe ordforråd og en visuelt-rumlig sans som er forbløffende.

Højtbegavede børn med meget svingende kognitive profiler kan have tydelige forskelle på de kognitive områder, med (ekstra) særlige styrker og sårbarhed.

Når den samlede HIK (IQ) er langt over gennemsnittet, er deres evne til at lære nyt stof og at huske det ofte enorm.

Det lyder da ikke så slemt? De har da en fest når de kommer i skole!
Ja, det ville være det mest logiske, at disse børn, når de (endelig) møder en verden som vil lære dem noget, får en fest.

Og det sker også for mange! 0. Klasse er spændende og ny og de kaster sig ud i udfordringerne de får serveret med stort engagement.

Men efter uger, måneder, år, hvis de ikke opdages og får undervisning tilpasset sit niveau, er festen, for mange højtbegavede børn, over. Desværre. Inden den rigtig er begyndt.
De venter den første tid. Håbefulde om at der snart kommer noget nyt, udfordrende, spændende. De venter lidt mere. Og endnu lidt mere.

Og på et tidspunkt stopper de med at vente. Stopper med at håbe. De er der bare. Og noget skal tiden gå med.
Nogle bliver gode til at dagdrømme. Andre udvikler en evne til at få de andre børn til at grine eller få store øjne. Nogle bliver gode til at lade som om de er helt almindelige, og slet ikke er højtbegavet. Andre bliver mere udadreagerende da de ikke ved hvad de ellers skal gøre med sin frustration, over at være i en umulig situation.

Så det kan være du allerede har luret hvad vi tænker om det oprindelige spørgsmål?
Det er en nødvendighed at højtbegavede børn får tilpasset sin undervisning til sit niveau, for at kunne trives i skolen. Det har meget lidt med luksus at gøre.
Høj begavelse er en styrke. Men som med alle indre egenskaber, er det afhængig af et miljø, for at forløses. Et frø kan ikke blive en blomst uden vand. Og Messi ville ikke blive god til at spille fodbold hvis han aldrig fik en en bold.

Højtbegavede børn har brug for at mødes der de er, for at blive ved med at synes skolen er et sted for dem. Hvor de kan være den de er. Og vokse.​

Venlig hilsen børnepsykologerne i CEFIBU

Ønsker du hjælp af os?

Du er velkommen til at kontakte os via kontakt formularen. Fortæl kort om baggrunden for henvendelsen, så vi kan afklare hvordan vi kan hjælpe netop jer.

Vi vender hurtigst mulig tilbage til dig, og glæder os til at hjælpe dig.

 
 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Har du spørgsmål eller
​ønsker du at høre nærmere?

Find vores kontaktoplysninger herunder.

Cefibu ApS

Marianelundsvej 16, 3460 Birkerød

Klik her for rutevejledning

CVR: 42020214

Kontaktoplysninger

E-mail: kontakt@cefibu.dk

Åbningstider

Mandag - fredag: 08.00 - 16.00

Lørdag og søndag: lukket

Mails besvares alle dage.