“Hun trives jo egentlig fint..."

Sætningen bliver sagt af en forælder, der sidder med en snigende tvivl, der handler om, hvorvidt deres barn egentlig bliver set – rigtigt set – i det skolefællesskab, de hver morgen afleverer det til.

For skal man skifte skole, selvom ens barn ikke er i egentlig mistrivsel?"

Det er et vigtigt og legitimt spørgsmål. For skal man først reagere, når et barn er tydeligt i forfald? Når skolevejen bliver tung, maven knuger, og motivationen er væk? Eller må man godt handle tidligere – mens der stadig er overskud, mens barnet stadig smiler og har legeaftaler, men hvor forældres mavefornemmelse siger: "Det her er ikke det rigtige match. Ikke på den lange bane."

Vores svar I CEFIBU er JA!

Der er forskel på at være i trivsel – og at blomstre. Der er forskel på at klare sig og at udvikle sig. Der er forskel på en skole, hvor man har det "fint nok", og en skole, hvor nysgerrigheden får næring, og hvor barnet bliver mødt i sit tempo, sin dybde og sin tankeverden.

For mange forældre til højtbegavede børn opstår dilemmaet netop her. Barnet sidder i et fællesskab, hvor der undervises til midten, hvor tempoet er lavt, hvor didaktikken er fastlåst, og hvor lærerne ikke har blik for det, der ikke larmer.

Et barns skolegang er ikke bare et spørgsmål om faglighed og frikvarterer – det er en socialiseringsarena, et spejl, et fundament for identitet. Når en skole ikke evner at favne barnets nysgerrighed, ikke spørger ind, ikke differentierer i hverken bredde eller dybde, så bliver det svært for barnet at blive ved med at finde motivation.

Og det er netop det, mange forældre mærker intuitivt, før det er synligt. At barnet begynder at trække sig lidt. At det ikke glæder sig. At det ikke bruger sin fantasi, sin viden, sin kreativitet. At det bliver lidt fladt. At det begynder at gemme sin videbegærlighed væk, fordi der ikke er nogen, der taler det sprog.

Så hvad skal man kigge efter, når man overvejer skoleskifte – selvom barnet ikke er i egentlig mistrivsel?

Her er nogle vigtige spørgsmål at stille sig selv:

Er skolen nysgerrig på mit barn?

Har de spurgt, hvordan mit barn lærer bedst? Har de interesse i at finde ud af, hvad der tænder gnisten?

Har lærerne didaktiske værktøjer til at udfordre mit barn i dybden og bredden? Husk, det handler ikke om at give mere af det samme, men om at tænke undervisning fleksibelt og differentieret. Har skolen vilje og kapacitet til det?

Er stemningen omkring mit barn præget af åbenhed eller af begrænsninger? Forældre mærker ofte hurtigt, om skolen er lukket eller åben i sin tilgang. Hvis man konsekvent mødes med "det kan vi ikke", så er det et tydeligt signal.

Er fællesskabet trygt, men også stimulerende? Det sociale miljø er afgørende. Børn har brug for at spejle sig i jævnbyrdige relationer og føle sig set og forstået. Er der plads til barnets særlige interesser og styrker? Får barnet mulighed for at nørde, fordybe sig, stille skæve spørgsmål, tænke anderledes? Eller bliver det pakket ind i standardopgaver og laveste fællesnævner?

Det handler ikke om at finde den perfekte skole – men om at finde den skole, der passer til netop dit barns behov og potentiale.

Og måske er det vigtigste spørgsmål ikke: Skal vi skifte skole?

Men i stedet: Hvad drømmer vi om for vores barns skolegang – og passer den nuværende skole ind i den drøm?

Ønsker du hjælp af os?

Du er velkommen til at kontakte os via kontakt formularen. Fortæl kort om baggrunden for henvendelsen, så vi kan afklare hvordan vi kan hjælpe netop jer.

Vi vender hurtigst mulig tilbage til dig, og glæder os til at hjælpe dig.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Har du spørgsmål eller
​ønsker du at høre nærmere?

Find vores kontaktoplysninger herunder.

Cefibu ApS

Marianelundsvej 16, 3460 Birkerød

Klik her for rutevejledning

CVR: 42020214

Kontaktoplysninger

E-mail: kontakt@cefibu.dk

Åbningstider

Mandag - fredag: 08.00 - 16.00

Lørdag og søndag: lukket

Mails besvares alle dage.