Det kan være svært at stoppe et højt begavet barn i en aktivitet det er optaget af, eller få et ord indført når det taler om noget som det er interesseret i. Det skal vi hellere ikke. Det højt begavede barn som udfolder sig og sine kræfter, er et herlig syn, det bobler over med energi og kraft.
Mange højt begavede børn, har dog svært når det kommer til at lukke ned for tænkning og problemløsning. Så her vil vi gerne give jer forældre nogle tips, til hvordan I kan tænke ro og pauser ind i det højt begavede barns tilværelse, således at barnet selv over tid, tilegner sig disse strategier selv, og derved bliver god til at passe på sig selv.
Høj stimuli- indtagelse
Højt begavede børn lægger mærke til, og tænker over komplekse mønstre og sammenhænge i de fleste kontekster de bevæger sig i. De husker godt og samler viden og forståelse sammen, som et uendelig stort puslespil som aldrig bliver færdig.
Eksempelvis, så er alt socialt samspil komplekst, og det højt begavede barn vil gerne forstå hvad der foregår. De kan tænke over de subtile kommunikationsmåder, det mellem linjerne, hvad der bliver sagt og hvad der egentlig menes på en måde som kan svare til at være på to frekvenser samtidig.
Og dette er ikke nødvendigvis problematisk for det højt begavede barn, hvis der er ro og tid til at fordøje alle indtryk og tanker.
Så hvorfor er dette så vigtigt?
Et træ med mange grene
Tid til at konsolidere indtryk og læring, er særlig vigtig for højt begavede børn, blandt andet, fordi vores evne til at se os selv udefra og andre indefra (mentaliseringsevnen), samt evnen til at organisere, sortere og handle på den viden vi har (eksekutive funktioner) ikke færdigudviklet før vi er 25 år. Det vil sige, at følelsesmæssig, kan det være svært at håndtere og stå i, alle de detaljer og helheder og viden og tanker som det højt begavede barn går rundt med.
Man kan forestille sig, et træ som får flere og flere grene, men stammen vokser ikke hurtigere end den gør. Den får en ring for hvert år, ligesom den følelsesmæssige udvikling, kan den ikke skyndes på.
Barnet har derfor brug for hjælp til at lukke stimuli ude, komme ned i gear, holde pauser fra ny stimuli, for at konsolidere det der lige er indtaget.
Mange højt begavede børn udvikler selv strategier for at få pauser, hvor de lukker verden ude, det kan være enkel sudoku, folde papir, bage, klatre i træer; aktiviteter som fungerer som afslapningsaktiviteter for hjernen. Andre skal have hjælp til at finde og opdage beroligende aktiviteter.