Mange højtbegavede børn bliver mødt med ord, forklaringer og logik. Det giver mening for højtbegavede børn at tænke meget, og deres forældre gør ofte det samme. De er refleksive, sprogligt stærke og vant til at bruge hovedet, når noget skal løses.
Men når et barn er i affekt, højtbegavede eller ej, så har hjernen det med at lukke ned for al tænkning og refleksion. Barnet har ikke adgang til den del af hjernen, der forstår forklaringer. Den rationelle del er sat ud af spil, når store følelser er på spil. Det er derfor:
* At barnet ikke kan høre dine ord.
* At logiske forklaringer glider af.
* At barnet virker rigidt eller ulogisk.
* At modstand, råben eller gråd tager over.
Alligevel kan vi med gode intentioner insistere på at tale med barnet, da det jo plejer at være så fornuftig. Vi vil gerne hjælpe barnet med at forstå sine følelser og hvilke konsekvens adfærden kan have.
Når vi møder affekt med ord, kommer vi ofte til at øge afstanden. Barnet mærker, at vi vil løse noget, i stedet for bare at være med det. Og det kan forstærke følelsen af at være forkert eller alene.
Det bedste, du kan gøre i affektøjeblikket:
* Vær rolig i kroppen.
* Brug færre ord – eller ingen.
* Vis med dit nærvær, at barnet er okay, selv når det er overvældet.
* Vent med refleksion til senere.
Først når barnet er reguleret, kan det reflektere. Og det er ikke kun barnet, der har det sådan, det gælder også os voksne. Og når vi forstår det, kan vi bedre møde vores børn i deres følelser.
Alt det og meget mere har vi fokus på i Gifted Children’s forældrekursus for højt begavede børn. Vi arbejder på højtryk for at få et lækkert kursus klar til jer efter sommerferien🙏