Intelligens kan defineres som evnen til at tilegne sig viden, se sammenhænge, løse opgaver uden forhåndsviden om fremgangsmåden, samt huske det man lærer. Det er denne evne der bliver forsøgt målt gennem en intelligentest, hvor WISC- 5 er den bedste vi har på markedet.
Denne evne er sjovt nok højt udviklet hos højt begavede børn.
Men en anden vigtig del af høj begavelse, som tit bliver overset, er højt begavede børns evne til at være kreative.
Hvordan slippe kreativiteten løs?
Kreativitet kan defineres som evnen til at skabe noget nyt, overraskende, hidtil uset.
Kreative højt begavede børn er ofte kendetegnet ved, at de synes det er sjovere at lave et nyt spil, end at spille det samme igen og igen. De kreative højt begavede børn, synes det er sjovere at opfinde noget, end at gentage viden eller en færdighed som allerede er lært og eller oplevet.
Det er sjovere at skabe en ny ramme, end at være i den ramme der er.
For de kreative højt begavede børn, kan opgaver i skolen, som ikke giver rum for kreativitet, virke som en ørkenvandring uden vand i sigte. Disse børn har brug for, opgaver hvor det er muligt at være kreativ, og skabe noget nyt, overraskende, hidtil uset.
Det kan være i dansk, at man får lov til at lave en historie om et emne man interesserer sig for, med pause fra at have fokus på gramtik og skrive fejl.
Det kan være i matematik, at få lov til at prøve at forklare en regnemetode, eller regne på en ny måde.