Slip kreativiteten løs hos det højt begavede barn

Intelligens kan defineres som evnen til at tilegne sig viden, se sammenhænge, løse opgaver uden forhåndsviden om fremgangsmåden, samt huske det man lærer. Det er denne evne der bliver forsøgt målt gennem en intelligentest, hvor WISC- 5 er den bedste vi har på markedet.​

Denne evne er sjovt nok højt udviklet hos højt begavede børn.​

Men en anden vigtig del af høj begavelse, som tit bliver overset, er højt begavede børns evne til at være kreative.​

Hvordan slippe kreativiteten løs?

Kreativitet kan defineres som evnen til at skabe noget nyt, overraskende, hidtil uset.

Kreative højt begavede børn er ofte kendetegnet ved, at de synes det er sjovere at lave et nyt spil, end at spille det samme igen og igen. De kreative højt begavede børn, synes det er sjovere at opfinde noget, end at gentage viden eller en færdighed som allerede er lært og eller oplevet.​

Det er sjovere at skabe en ny ramme, end at være i den ramme der er.​

For de kreative højt begavede børn, kan opgaver i skolen, som ikke giver rum for kreativitet, virke som en ørkenvandring uden vand i sigte. Disse børn har brug for, opgaver hvor det er muligt at være kreativ, og skabe noget nyt, overraskende, hidtil uset.​

Det kan være i dansk, at man får lov til at lave en historie om et emne man interesserer sig for, med pause fra at have fokus på gramtik og skrive fejl.​

Det kan være i matematik, at få lov til at prøve at forklare en regnemetode, eller regne på en ny måde.​

Det kan være i historie, at få lov til at forestille sig, hvad der ville være sket, hvis en hændelse i historien blev ændret/ ikke var sket.​

Det kan være i musik, at barnet får prøve at lave sin egen tekst og/eller melodi til en sang.​

Det kan være i religionskundskab at man får lov til at prøve at være advokat for en trosretning, og så en anden, bagefter.

Det kan være at få lov til at skabe en ny regel i UNO, og opleve hvordan det ændrer spillet.​

Og så videre.​

Og kreativitet udfoldes i den danske folkeskole hver dag. Men måske for lidt? Og her taler vi mest til skoleledere, skoleforvaltningsledere og politikere. Vil det ikke være godt, at lade lærerne får lov til at være lidt mere kreative, således at lærerne kan give børnene rum til at være mere kreative?​

Dette vil være rigtig godt for de kreative højt begavede børn, og mon det ikke vil gavne mange andre børn også.​

Det var en lille opsang, med et stort ønske, fra os i Center for Intelligente Børn og Unge (CEFIBU)

Kan vi hjælpe dig?

Du er velkommen til at kontakte os via kontakt formularen. Fortæl kort om baggrunden for henvendelsen, så vi kan afklare hvordan vi kan hjælpe netop jer.


Vi vender hurtigst mulig tilbage til dig, og glæder os til at hjælpe dig.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Ønsker du hjælp af os?

Du er velkommen til at kontakte os via kontakt formularen. Fortæl kort om baggrunden for henvendelsen, så vi kan afklare hvordan vi kan hjælpe netop jer.


Vi vender hurtigst mulig tilbage til dig, og glæder os til at hjælpe dig.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Adresse

Cefibu ApS

​CVR: 42020214

Find vej

Cefibu ApS
Marianelundsvej 16
3460 Birkerød

Cefibu ApS

Frederiksgade 2a,

3400 Hillerød

Cefibu ApS

Jacobsmindevej 18B
3050 Humlebæk

Cefibu ApS

Cefibu ApS