Computerspil - en magnet for højt begavede børn

Mange højt begavede børn bruger meget tid på computerspil. Computer- spil kan være en kilde til glæde, fællesskab, kontakt, læring, udvikling, underholdning, afledning, frustration, stagnation, isolation og i sjældne tilfælde, afhængighed. Så det er gode grunde til, at du som forælder skal interessere dig for i dit barns gaming- liv.

​​

Hvorfor er computer- spil så attraktivt for højt begavede børn?

  • Du kan typisk rykke til næste niveau når det niveau du er på, er klaret. Således er man sikret at det er udfordrende nok.
  • Tydelig feedback på det man laver kontinuerlig, så man ikke i tvivl om det er godt nok, det man gør, og hvad der skal til, for at få ”succes”.
  • Du bliver forberedt på næste skridt eller niveau, så det ikke kommer som en overraskelse.
  • De redskaber man skal bruge, er ofte meget tydelig og synlig, og det er tydeligt hvordan og hvornår man skal bruge dem.
  • Der er forskellige muligheder for at spille selv, se videoer af andre som spiller, spille sammen etc. Variationsmulighederne er mange.​​

De gode spil, er med andre ord, strukturerede og samtidig udfordrende, og udviklende og med mange variationsmuligheder. Ikke mærkelig, at mange højt begavede børn, bliver tiltrukket af gode computerspil.

Og kan vi lade os inspirere af denne oversigtlighed, tydelighed, spænding og struktur så man tager disse elementer ind i dagligdagen til det højt begavede barn?

  • Hvor tit får de højt begavede børn mulighed for at blive udfordret og bruge sine gode kognitive evner?
  • Hvor tit er denne evne en kilde til glæde og spænding for dem selv, og også bliver sat pris på og er til glæde for andre?

​​

Udvikling eller bare afledning? Et godt eller dårligt miljø for mit barn?

For at svare på dette, så vær nysgerrig på følgende:

Kompleksitetsniveau:

  • Single- spil
  • En mod en
  • Hold mod hold (samarbejde)
  • Følger barnet nogen som lærer fra sig (på YouTube etc.)?
  • Lærer det selv fra sig?

Miljø og trivsel:

  • ​​Hvis barnet spiller sammen på hold; hvad for en rolle har hun/ham på holdet? Leder rolle, mægler rolle, medløber eller andet?
  • Er det godt miljø, er I søde ved hinanden? Hvad gør I når I er uenig?
  • Hvad gør du hvis du bliver ked af eller frustreret?
  • Daglig trivsel: Hvad er gået godt i dag? Dårlig?

Mål og motivation

  • Hvad arbejder du eller jer hen imod?
  • Er der kampe/ stævner I træner op til?
  • Er det konkurrencen som er spændende, eller opgave- løsningen, eller noget helt tredje?
  • Hvad oplever du at du lærer når du spiller? Er det kun for sjov?​

Hvordan beskytter du dit barn mod det dårlige?

Når kompleksiteten øger, så øger også udviklingsmulighederne. Barnet udvikler færdigheder når det samarbejder med andre, også selv om det ikke sker på en fysisk legeplads. Barnet navigerer i, forskellige roller, skal kommunikere, forholde sig til at tabe og vinde, sige til og fra etc.

Så er det bare at lade barnet spille løs?

Det har de fleste forældre, erfaring med, at ikke er en god ide. For det første kan den digitale kontakt, aldrig erstatte fysiske kontakt. Nervesystemet oplever de to verdener som forskellig, og alle børn har brug for fysisk kontakt i løbet af dagen.

Det er også vigtigt at have for øje, at barnets ”legeplads” er private virksomheder som gerne vil tjene penge. Så hvordan beskytte dit barn mod det dårlige?

  • Lav tydelige aftaler med barnet om hvor meget og hvornår barnet må spille og hvilke betingelser der følger med.
  • Hold dig fra ”lykkeposer” og andet, hvor du ikke ved hvad du køber. Dette hører til i gambling verden, og passer således ikke til børn og unge under 18 år.
  • Hvis I bruger penge i spillet, så oversæt dette til en valuta barnet forstår og lav tydelige aftaler, så barnet kan mærke at du som forælder tager ansvaret på dig, hvis penge bruges.
  • Hold øje med, hvor meget information barnet bliver bedt om at opgive, med tanke på datasikkerhed og sikkerhed i det hele taget.
  • Aldersgrænser er vejledende, og børn reagerer forskellig på forskellige stimuli. Hold øje med barnets reaktioner og adfærd, og tal med dit barn om hvordan det oplever spillet.
  • Mængde betyder noget, og børn har ikke godt af at sidde stille hele dagen, men hold lige så meget øje med kvaliteten af tiden, som af tiden i sig selv. Hvad får mit barn ud af at spille?
  • Engager dig i barnets spil- verden, på samme måde som hvis det var fodbold eller klaver, barnet gik op i.

Beskyttende faktorer i familien

  • Trygge, tillidsfulde relationer er vigtige og forebygger alle former for afhængighed!!
  • Find eller hold fast i aktiviteter som I alle nyder i familien. Hvis det er svært, så blive ved med at lede efter det, og hvis dit barn afviser dig, så blive ved med at invitere.
  • Vær en rollemodel for dit barn. Hvor ofte sidder du med din telefon og er lukket for kontakt? Hvad er dine online- vaner? I som forældre viser vejen, for hvordan I ønsker at være sammen, i hjemmet.
  • Vær nysgerrig på dit barns computerspil- liv, på samme måde, som du vil være, hvis det var klaver- eller fodboldtræning barnet gik til.
  • Og vigtigst af alt: nyd kontakten du får med dit barn, når du spørger indtil noget dit barn interesserer sig for. Her er det guld at hente, hvis du ønsker at forstå dit barn bedre og ønsker at komme tættere på dit barn.

God fornøjelse med det!

Venlig hilsen Rikke, Julie og Ingvild i CEFIBU​

Ønsker du hjælp af os?

Du er velkommen til at kontakte os via kontakt formularen. Fortæl kort om baggrunden for henvendelsen, så vi kan afklare hvordan vi kan hjælpe netop jer.

Vi vender hurtigst mulig tilbage til dig, og glæder os til at hjælpe dig.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Har du spørgsmål eller
​ønsker du at høre nærmere?

Find vores kontaktoplysninger herunder.

Cefibu ApS

Marianelundsvej 16, 3460 Birkerød

Klik her for rutevejledning

CVR: 42020214

Kontaktoplysninger

E-mail: kontakt@cefibu.dk

Åbningstider

Mandag - fredag: 08.00 - 16.00

Lørdag og søndag: lukket

Mails besvares alle dage.