- Oplevelse af magtesløshed kommunikeres mellem partnerne uden at nævne løsninger (”vi har prøvet alt, der er ikke flere værktøjer i værktøjskassen. Vi har ikke ressourcerne til at løse opgaven”)
- Venteposition: Vi venter på andre (eks. PPR, en test eller andet) som kan se og forstå det vi ikke kan forstå, og først derefter kan vi handle og afprøve.
- Barnet er i meget begrænset omfang inddraget, tænkes ikke som vigtig i løsningen af problemerne
- Ingen klar handleplan/struktur for indsatserne
- Ingen klar opfølgnings/ evaluerings- plan
Så hvad kan du som lærer eller forælder gøre, hvis du mistænker at et samarbejde er i en blindgyde?
- I talesæt på en ikke-dømmende måde hvad du oplever at der sker mellem jer.
Eksempler
”Jeg oplever at vi taler forbi hinanden, at vores forventningsafstemning ikke er på plads. At der er møder, men ingen handling. Eller der er handling, men ingen effekt. Jeg oplever at vi ser forskellig på problemerne og at vi kommer til at holde vores perspektiv op mod hinanden i stedet for at blive klogere på det samlede billede”.Og hvis du som forælder eller lærer ikke har flere værktøjer i værktøjskassen, så bede om hjælp, og insister på hjælp.Særlig ved mistrivsel, ser vi at et godt skole- hjem samarbejdet er fundamentet for at de tiltag som iværksættes, vil virke efter hensigten. Har I brug for hjælp til at finde løsninger for at få et højt begavet barn i trivsel i skolen, så tøv ikke med at tage kontakt til os i CEFIBU. Vi står klar til at hjælpe.Venlig hilsen os i CEFIBU (www.cefibu.dk)