Så hvordan hjælpe de højt begavede børn følelsesmæssig?
Meget kort opsummeret, kan man sige, at mentaliseringsevne og følelsesmæssig robusthed, udvikles i relation til betydningsfulde andre, ved at man bliver respekteret for de følelser og reaktioner man har, ved at man lærer at de reaktioner man har indeni, er ok; det vil sige, ”jeg er ok”. Og på den måde lærer man, at tage hensyn til andres følelser og reaktioner og forstår at de kan være anderledes end ens egne. Barnet kan mærke at det er trygt, at lad følelserne komme op og at de har værdi i sin egen ret, uden forklaringer eller argumentation. Empati læres med andre ord, ved at man selv oplever empati, ikke bare når man er i godt humør, men særlig når det svært og der er intense følelsesmæssige reaktioner; ”den del af mig er også ok”.
Eksekutive funktioner, udvikles, ved at der stilles krav indenfor nærmeste udviklingszone, omkring selvhjulpenhed, orden, struktur. Der er tilpas forudsigelighed og rammer som gentager sig, så barnet ikke skal bruge for mange kræfter på at huske for mange detaljer, end de modenhedsmæssig kan bære.
Kontakt os og få hjælpe til dit barn
Børn med en asynkron udviklingsprofil, kan ofte misforstås, og over tid opleve sig selv som forkerte. I CEFIBU har vi mange års erfaring på børneområdet, har mulighed for at komme det nærmere, hvilke faktorer i miljøet som interagerer med hvilke faktorer i barnet, som tilsammen leder til mistrivsel.
Vi kan bliver klogere på barnets eksekutive funktioner, barnets mentaliseringsevne, følelsesmæssig robusthed, og finde ud af om der stilles der for høje og/eller for lave krav til hvilke funktioner, således at der stilles tilpas krav og barnet kommer i større ro og trivsel. Barnet kan, gennem samtaler og leg, lære strategier som gør at det får større kontrol over eget liv, og forstår egne reaktioner bedre.
Har du et kvikt barn i mistrivsel? Så tøv ikke med at kontakte os, vi står klar til at hjælpe.
Mvh. Os i CEFIBU