Højt begavede børn, kan som alle andre, have symptomer som tilsammen udgør en diagnose eller de kan have et fysisk handicap. Det er sjældent at være højt begavet og det sjældent at have en diagnose. Jo højere IQ, og jo flere diagnoser, jo mere exceptionel er man, og jo mere vil omgivelserne omkring barnet, nødt til at bruge andre briller end de neuro-typiske, til at forstå barnet.
Børn er i høj grad afhængig af tilpas udfordrende ydre omgivelser for at udvikle sig og trives. Og generelt, er verden designet og struktureret ud fra neuro- typiske hjerners behov. Dette betyder, at vi er nødt til at være ekstra nysgerrige på dobbelt exceptionelle børn, så vi kan finde vej, til at de kan trives og udvikle sig.
Diagnoser og høj begavelse
Et højt begavet barn uden diagnoser, vil kunne udfolde sit potentiale med indsatser som er beskrevet i tidligere blog indlæg. Disse indsatser handler primært om forskellige måder at stimulere barnet så barnet bliver udfordret på sit niveau, og se og anderkende barnets anderledes hed så det ses som noget positivt, for barnet selv og for klassen. Det handler om at være opmærksom på den asynkrone udvikling så barnet ikke forventes følelsesmæssigt, at være som en voksen, selv om barnets evne til at tænke abstrakt og komplekst i mange tilfælde kan minde om en voksen.
Det er selvsagt forskel på om barnet har autisme, ADHD, tilknytningsforstyrrelse eller noget andet. Men børn med en psykiatrisk stillet diagnose vil typisk have vanskeligheder med en eller flere af disse faktorer:
- Implicitte forventninger og regler
- Forståelse og ageren i komplekst socialt samspil
- Kommunikation af behov og følelser
- Delt opmærksomhed, samt at holde irrelevant stimuli ude og den relevante i fokus
- Angstregulering
- Impulskontrol – eksempelvis at vente på tur
- At opretholde motivation for aktiviteter som for barnet ikke giver mening eller er spændende
- Nye og uforudsete hændelser og personer
- Overgange fra en aktivitet til næste
- Udholdenhed i krævende omgivelser og situationer
- Evnen til at se sig selv udefra og forstå andre indefra (mentaliseringsevne)
Disse vanskeligheder kan fylde så meget, at det er svært at få øje på den høje begavelse. Det er derfor vigtigt at afklare om det er tale om høj begavelse, hvis det er mistanke om det, så den puslespilsbrik i det store billede, ikke mangler. For så kan vi blive ved med at misforstå barnet, selv om de diagnostiske vanskeligheder forstås, og mødes.
Kendetegn på høj begavelse, er beskrevet på vores hjemmeside, og udviser et barn mange af disse kendetegn, kan vi have en hypotese om at et barn er højt begavet. Først når barnet er testet med en forskningsbaseret og valid intelligenstest, som WISC- 5, vil vi være mere sikker på at det faktisk er det, der er tale om.
Så hvordan hjælpe børn som har en eller flere af de overnævnte sårbarheder?
Her er en liste, som kan bruges til skabe et miljø i et miljø, så et dobbelt exceptionelt barn, kan trives og udvikle sig.