Ingen skal vide at jeg er højt begavet

– ​Hvordan hjælper jeg så barnet i skolen?​

En del højt begavede børn og unge ønsker ikke opmærksomhed omkring at de er højt begavet, men har brug for undervisningsdifferentiering i timerne for ikke at blive understimuleret. Det er et følelsesmæssigt og fagligt dilemma; for hvordan støtter man et barn som har brug for anderledes opgaver, men som ikke ønsker fokus og fremstå anderledes for klassekammeraterne?

Dette dilemma støder vi tit på i CEFIBU, i mødet med højt begavede børn og unge og deres familier.

Det faglige dilemma

Når et højt begavet barn ikke får undervisningsdifferentiering, vil det på et tidspunkt komme på under- og overarbejde. Hvordan sidder jeg stille og gør som læreren forventer, når jeg ikke har noget min hjerne kan fokusere på? Hvad skal jeg bruge skolen til når jeg ikke lærer noget nyt?

Fravær af undervisningsdifferentiering stiller meget høje krav til impulskontrol og barnet er overladt til selv at finde strategier til at håndtere situationen, dag efter dag, uge efter uge. Derfor er det vigtigt for de højt begavede børn, at der kommer et samarbejde omkring hvilke typer opgaver barnet kan få, som giver mulighed for fordybelse, kreativitet og kompleksitet så barnet får noget at fokusere på og arbejde med.

Det følelsesmæssige dilemma

På den anden side har alle børn og unge ret til at ”gå under radaren”, hvis de ikke ønsker opmærksomhed, og hvis barnet presses ind i situationer som de ikke selv ønsker, vil samarbejde blive tiltagende kompromitteret og tilliden til de voksne vil være nedadgående. 

Hvad gør vi for at hjælpe barnet?

Her er nogle opmærksomhedspunkter fra os i CEFIBU, som vi oplever kan være gavnligt for de højt begavede børn og unge som ikke ønsker opmærksomhed på deres anderledes hed.​

  • Tal med barnet hjemme, på en konstaterende, venlig måde, at barnet på nogle punkter er anderledes, også selv om barnet ikke ønsker det
  • Spejl konflikten/dilemmaet som barnet er i. ”På den ene side ønsker du ikke opmærksomheden og samtidig keder du dig når du ikke får opgaver som matcher dit niveau”
  • Tal (altid!) med dit barn først, og så med lærerne om hvordan det er muligt, at give barnet anderledes opgaver uden at det gøres noget ud af det
  • Pas på med at rose barnets præstationer for meget, hvis barnet ikke reagerer positivt på det
  • Vær nysgerrig på barnets oplevelse og proces; hvordan var den opgave for dig, hvordan løste du det? Hellere end: hvor er du dygtig!
  • Ikke problematiser det, men vis at det er helt ok ikke at ville have opmærksomhed og fremstå anderledes
  • Vent til barnet er klar, og pres aldrig barnet ind i noget det ikke selv har bedt om

Ønsker du hjælp af os?

Du er velkommen til at kontakte os via kontakt formularen. Fortæl kort om baggrunden for henvendelsen, så vi kan afklare hvordan vi kan hjælpe netop jer.

Vi vender hurtigst mulig tilbage til dig, og glæder os til at hjælpe dig.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Har du spørgsmål eller
​ønsker du at høre nærmere?

Find vores kontaktoplysninger herunder.

Cefibu ApS

Marianelundsvej 16, 3460 Birkerød

Klik her for rutevejledning

CVR: 42020214

Kontaktoplysninger

E-mail: kontakt@cefibu.dk

Åbningstider

Mandag - fredag: 08.00 - 16.00

Lørdag og søndag: lukket

Mails besvares alle dage.