Hvad skal vi sige til vores barn om hvad der skal ske og hvorfor vi laver testen?
Vi anbefaler altid at være så ærlig og gennemsigtig som muligt. F.eks. Hvis barnet keder sig eller mistrives i skolen, giver det mening at sige at “vi skal lave nogle spændende opgaver sammen med en sød dame som er psykolog, og opgaverne vil gøre os klogere på hvad der skal til for at du kan få det bedre i skolen og her hjemme”. Hvis testresultaterne skal bruges til optagelse på en skole for højtbegavede børn, så kan man sige at opgaverne vil kunne sige noget om hvilken skole der vil være et godt match for barnet. Det er vigtigt at man siger at barnet ikke kan gøre noget forkert og bare skal gøre opgaverne så godt det kan.
Får vi en rapport med resultaterne?
I får altid en rapport med. I kan selv vælge om I ønsker en rapport med pædagogiske anbefalinger og grundig beskrivelse af barnets adfærd og strategier undervejs i testningen eller om I kan nøjes med en kortere opsummering af resultaterne. Denne beslutning kan tages på tilbagemeldingsmødet.
Kan I vurdere om der er andre ting på spil end intelligensniveauet?
Efter mange års erfaring med kognitiv testning er vi gode til at få øje på og danne os hypoteser om der kan være andet på spil som har betydning for barnets indlæring og trivsel. Dette deler vi med jer på tilbagemeldingsmødet og kommer med anbefalinger om hvad der evt. kan undersøges videre, samt hvad barnet har brug for i skolen og der hjemme for at komme i bedre trivsel.
Hvad hvis mit barn er meget nervøs, ikke vil samarbejde eller ikke gør sit bedste?
Igen på grund af de mange års erfaring med testning af børn, er vi gode til at berolige børn som er nervøse og skabe en stemning som indbyder til samarbejde og at barnet gør det bedste det kan. Hvis der er usikkerhed om validiteten af resultaterne på grund af barnets adfærd eller tilstand, findes der forskellige måder at håndtere dette, blandt andet ved at inddrage supplerende delprøver og at lægge vægt på de kliniske observationer under testen, og informationer om barnet i flere kontekster, i den samlede vurdering. Det er ikke testen, men testlederen (os) som laver en vurdering af barnets indlæring potentiale! Og den er altid baseret på det samlede, komplekse billede af barnets evner og ikke kun de kvantitative data fra testen.
Må vi være med i lokalet?
Forældre må altid gerne være med i lokalet. Vi plejer at lad barnet bestemme dette ud fra barnet har det bedst med. Det plejer forældrene at støtte op om.
Hvad koster det?
Hos os koster det 6000kr for testen, resultaterne, tilbagemeldingsmøde og en rapport. Ønsker du udarbejdet pædagogiske anbefalinger og en grundig analyse af barnets adfærd og strategier i test situationen koster det 8000kr for den store pakke.
Disse og de mange andre spørgsmål som forældre stiller i forbindelse med intelligens testning er typisk motiveret af at man ønsker et realistisk og ægte billede af hvad barnet kan, så man kan hjælpe sit barn bedst muligt. Og at man ønsker at barnet får en god oplevelse og ikke føler sig unødig presset.
Har du flere spørgsmål om intelligens testning så er du altid velkommen til at skrive til os. Vi ønsker at gøre jer forældre og børnene så trygge som muligt ved processen, også inden I kommer ind i lokalet og vi kan byde jer velkommen!
Vh. børnepsykologerne i CEFIBU