Dette indlæg er inspireret af en mand ved navn Kazimierz Dabrowski (1902- 1980), som introducerede begrebet ”overexcitability”. Vi vil i dette indlæg prøve at forstå højt begavede børn lidt bedre, ved brug af Dabrowskys begreb, vel vidende at det ikke gælder for alle højt begavede børn.
”Overexcitability” oversættes i dette indlæg til intensitet og følsomhed og ses typisk som ”et ekstra gear”, en ekstra kraft, en insisteren og kompromis- løshed, som på den ene side er fantastisk når barnet udfolder sig, men som kan resultere i mistrivsel, hvis intensiteten indkapsles eller man bevæger sig i blindgyder.
De fem områder Dabrowsky identificerede var:
-Intellektuel intensitet
Barnets hjerne arbejder hele tiden, drevet af nysgerrighed, videbegær, ønske om at forstå sammenhænge og se meningen med det der sker. Barnet analyser, laver synteser og tænker ud af boksen og ser muligheder der andre tænker konventionelt.
-Psyko- motorisk intensitet
Barnet søger og nyder motorisk udfoldelse, på en intens og kreativ måde. Disse børn ses med et ”ekstra kropslig gear”, en særlig craving efter fysisk udfoldelse og eksperimenteren. Kroppens møde med verden er en magisk legeplads, hvor alt er muligt; hvor højt kan jeg hoppe, klatre, dreje, løbe, bære, kaste og så videre.
-Sensorisk intensitet
Barnet ser, dufter og mærker verden intenst både i form af nydelse når noget dufter, mærkes og opleves som æstetisk og rart, og i form af ubehag når det modsatte er tilfælde. På den ene side, kan barnet forstyrres af at have et mærke siddende på tøjet og bruge lang tid om morgen på at de helt rigtige farver matcher, og på den anden side, kan barnet nyde og sætte sig ind i teksturer, visuelle indtryk, dufte, smage på en dybere plan end de fleste.
-Fantasi/forestilling intensitet
Barnet har en intens fantasiverden, hvor alt dødt kan blive levende, og der skabes associationer, fortællinger, billeder, metaforer, visualiseringer og drømme. Der er en detalje- rigdom i barnets indre universer og kan udvikle sig i det ”uendelige”. Barnet elsker at få servereret, men også at skabe historier og universer.
-Følelsesmæssig intensitet
Barnet reagerer følelsesmæssigt intenst både på negative og positive hændelser. Uretfærdighed aktiverer stærk vrede, og tilfredsstillelse af behov, enorm glæde. Det er ingen som i tvivl om, hvilke humør barnet er i, og det har en smittende effekt på omgivelserne.
En løve på savannen
Et højt begavet barn som er særlig intenst og følsomt indenfor en eller flere af de overnævnte kategorier, vil se muligheder andre ikke ser, tilegne sig viden og huske det som det oplever, og kunne omsætte på en kreativ måde når de rigtige rammer er til stede. Verden er et magisk sted hvor koder kan knækkes, universer åbne sig og skabes, og detaljer nydes, analyseres og sættes sammen til en helhed. Små sten kan blive til slotte og en ide kan blive til tusind.
En særlig sanselig følsomhed, kan blive til bage kunst eller indretningskunst. En særlig motorisk intensitet kan blive til fysisk udfoldelse, hvor barnet planlægger, analyserer, eksperimenterer og forbedrer sig indenfor en eller flere sportsgrene. En særlig intensitet i fantasi og forestillingsverden kan blive til digte, historier, sange og rollespil. En særlig følelsesmæssig intensitet, kan bidrage til at en familie får særlig højt til loftet, hvor alle medlemmer kan mærke at følelser kommer og går, de er ikke farlige og det er plads til dem som de er.