Eksempler kan være bekymringer om klima, døden, om man kommer til at gøre det godt til en præsentation i skolen eller noget andet. Kendetegn på overtænkning fremfor tænkning, er at man typisk går tilbage i tid (husker noget dårligt) eller går ind i fremtiden og tænker på noget bekymrende (en eksamen) og tankerne tegner negative eller skræmmende scenarier. Tænk hvis jeg slet ikke kan sige noget og falder om, tænk hvis mennesker ikke kan bo på jordkloden om 100 år, tænk hvis…
I disse scenarier er det ikke muligt at handle på tankerne, og man bliver derfor drænet for energi, når man bliver ved med at prøve at ”løse det uløselige” ved at tænke sig væk fra uroen som tankerne giver. Løsningen bliver problemet når man prøver at gruble sig frem til ro.
Så et råd fra os i CEFIBU, er at spørge dit barn, når du kan høre at barnet er fyldt op af bekymrende eller skræmmende tanker, som kører i ring, og som barnet lige nu, ikke kan gøre noget ved, så spørger:
- Er det et problem vi kan løse nu?
- Er det en tanke som skræmmer dig?
- Er det en tanke som gør dig nervøs?
Og hvis svaret er ja, så prøv at spørge om vi ikke skal tænke på andet, som vi kan gøre noget ved, eller noget andet som ikke er så skræmmende. Når vi nu alligevel ikke kan gøre noget ved det lige nu. Med små børn kan afledning være en god måde at komme ud af drænende overtænkning, og for ældre børn, er det en god ide, at lade barnet eller den unge tage stilling til, om det ønsker at blive ved med at lad tankerne gå i ring eller have hjælp til at tænke på noget andet.
God fornøjelse
Venlig hilsen Julie, Rikke og Ingvild i Center for Intelligente Børn og Unge